Q&A: Hoe kom ik van dat buikje af? En hoe kan ik het volhouden?

Vandaag heb ik een Q&A voor jullie met de meest gestelde vragen over afvallen en fitter worden etc. Ik geef onder andere antwoord op de vraag hoe je van dat buikje af kan komen en of je mag afvallen als je borstvoeding geeft.

Via Instagram en Facebook heb ik super veel leuke en interessante vragen van jullie gekregen. Zo willen jullie dingen weten op gebied van NBFM maar ook over mij persoonlijk en mijn gezin. In dit artikel geef ik antwoord op de vragen rondom mijn vakgebied en bedrijf, binnenkort zal er een andere Q&A komen waar ik de persoonlijke vragen zal beantwoorden.

Daar komen ze…

1: De meest gestelde vraag is toch wel: Mijn kindje is geen newborn meer, kan ik dan toch het NBFM programma doen?

JA, zeker! De leeftijd van je kindje is eigenlijk helemaal niet van belang. Je mag en kan meedoen wanneer jij er klaar voor bent. Er zijn vrouwen die al sessies reserveren terwijl ze nog zwanger zijn en er zijn ook mama’s in de app waarvan de kindjes al 10 jaar zijn. Stiekem (CONFESSION) zijn er ook best veel vrouwen in de app en de online sessies die nog geen mama zijn maar alvast af willen vallen en fitter willen worden voor een eventuele zwangerschap;).

2: Wanneer mag ik weer gaan sporten na een bevalling?

Na de eindcontrole en met goedkeuring van de verloskundige of gynaecoloog. Meestal is dit zo’n 6 weken na de bevalling. Als het goed genoeg voelt kun je dan weer langzaam aan beginnen met sporten. Het is belangrijk om na je bevalling weer te stabiliseren en je core te versterken. Specifieke workouts hiervoor staan de NBFM app.

3: Mag ik wel afvallen als ik borstvoeding geef?

Ja, zeker! Ook als je borstvoeding geeft mag je overtollig gewicht verliezen. Zorg wel dat je dit op een verstandige, verantwoorde en gezonde manier doet. Zorg dat je de juiste verdeling en hoeveelheid koolhydraten / eiwitten / vetten binnenkrijgt, in de vorm van het aantal kcal dat jouw lichaam per dag nodig heeft. Mocht je het lastig vinden om te beoordelen of je de voor jou juiste stappen maakt, laat je dan adviseren tijdens een NBFM online sessie.

4: Ik heb geen tijd om veel ingewikkelde gerechten te maken. Werk, kinderen en huishouden kosten al genoeg tijd. Kan ik dan alsnog gewicht verliezen?

Zeker. Om gewicht te verliezen is het noodzakelijk om je totaliteit van kcal per dag voor een langere tijd naar beneden te brengen. Onder je max aantal kcal eten zorgt voor gewichtsverlies. De invulling van deze kcal kun je heel simpel doen met bijvoorbeeld een bak yoghurt, boterhammen met kipfilet of kaas, een simpele pasta en wat fruit. Er zijn talloze mogelijkheden om lekker, gezond en simpel te eten. Voorbeelden hiervan kun je vinden in de NBFM e-booken.

5: Hoe vaak in de week moet je sporten?

In principe is dit geheel afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt. Beweeg je helemaal niet en heb je al heel lang niet gesport? Begin dan eerst eens met 1 a 2 keer per week en zorg dat je die basisconditie weer op peil krijgt. Gemiddeld raad ik zo’n 3 a 4 x per week een combinatie van kracht en cardio training aan.

6: Mag ik af en toe nog iets lekkers als ik graag af wil vallen?

Ja;)! En waarom dat lees je: hier!

7: Hoe kom ik van dat buikje af?

Het bekende zwangerschapsbuikje, wie kent het niet? Om je buik weer strakker te trainen is het belangrijk om goed te eten en trainen. Breng je vet- en suikerinname naar beneden, kies voor goede en gezonde producten, eet niet meer dan je nodig hebt en train structureel (!!) meerdere keren per week. En ik zeg altijd maar: consistentie is de sleutel tot succes!

8: Is het zo dat vrouwen die borstvoeding geven sneller afvallen?

De totaliteit van inname in combinatie met de uitgave bepaald je gewicht. Bij het geven van borstvoeding verbruik je meer energie maar aan de andere kant krijgen vrouwen ook vaak meer honger door de borstvoeding waardoor het reguleren van je max aantal kcal per dag ook juist lastiger kan zijn. Niet altijd per definitie makkelijker dus waardoor het ook echt altijd niet ”vanzelf” gaat.

9: Bij mij is het altijd alles of niets. Het gaat dan in het begin heel erg goed, dan val ik veel af en na een tijdje stop ik weer en kom ik alle kilo’s weer aan. Hoe kan ik dat veranderen?

Alles valt of staat met een goed plan en concrete doelen. Bepaal eerst waar je precies naar toe wil gaan werken, stel vervolgens tussen-doelen op en maak deze zo concreet mogelijk.

Ga gericht te werk. Bepaal hoeveel je per dag mag eten en zorg dat je de juiste producten kiest die bij je doel passen. Zorg dat je alles geeft om hetgeen te bereiken wat je graag wil maar neem ook de tijd. Dagen waarin je bijna niet eet om maar dat doel te bereiken zorgen juist vaak voor meer afstand omdat je dat niet vol kunt houden.

Dus: een duidelijk doel & plan, een realistische manier van eten maar wel doelgericht, een goede aanpak op gebied van gedragsverandering om patronen te doorbreken.

Investeer, neem tijd, pak tijd en doe het juiste. Ik kan je helpen: Coaching

10: Ik krijg het maar niet voor elkaar om te sporten. Welke tips heb jij?

Voor veel moeder is het lastig om sport in te plannen. We zijn vaak al zo druk met werk, gezin, huishouden en prive waardoor sporten er dan bij inschiet. Een van de tips is; laat er maar eens iets anders bij inschieten en stel prioriteiten.

Ik doe zelf altijd de NBFM thuisworkouts en daarom ben ik echt minimaal tijd kwijt. Geen reistijd en heel makkelijk tussendoor te plannen, dat scheelt een hoop. Zo doe ik bijvoorbeeld vaak meteen nadat Ramos op bed ligt een workout. Ik ga niet eerst zitten met een kop koffie maar eerst de workout, die koffie komt later wel want die vergeet ik echt niet;).

Prioriteiten stellen, goed plannen, niet uitstellen en eventueel andere dingen er dan voor laten.

Hoe doen andere moeders dat? Lees het: hier!

BONUSVRAAG 11: Waarom werk je binnen NBFM niet met een kant en klaar eetschema?

Als coach vind ik het belangrijk om duurzaamheid te creëren. Je wil tenslotte die kilo’s die je afvalt ook er af houden. Door kant en klare eetschema’s (en maaltijdshakes) pak je niet de oorzaak van het probleem aan. Je gaat het gevolg veranderen, de kilo’s, maar de reden waarom je meer weegt dan je zou willen, verander je hier niet mee. Het veranderen van gedrag m.b.t. eten zorgt voor het creëren van een leefstijl die bij je past en voor jou als persoon werkt. Meer lees je hier: Waarom maaltijdshakes je niet gaan helpen.

Dit waren de 11 meest gestelde vragen! Hopelijk heb ik je in dit artikel een stukje verder op weg geholpen en je vragen beantwoord. Mocht dat niet zo zijn stuur dan een mail door het onderstaande contactformulier te verzenden.

De NBFM app is ontwikkeld om jou als mama de tool te geven die je nodig hebt om op een eenvoudige en bovenal effectieve manier te werken aan je doelstellingen. In de NBFM app is aan alles gedacht waar je mee te maken hebt als mama. Word nu lid! 

Voor extra persoonlijke begeleiding kun je kiezen voor Online coaching. Lees hier  de mogelijkheden. Voor meer informatie vul je het contactformulier in. 

Liefs,

Kimberly 

Je naam (verplicht)

Je e-mail (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Je bericht