Borstvoeding geven en afvallen: de feiten

Mag je afvallen als je borstvoeding geeft?

Heb ik dan niet meer kans op een productiedip? Krijgt de baby dan nog wel voldoende voedingsstoffen binnen? Hoe zit het met de afvalstoffen? Dit zijn vragen die mij regelmatig gesteld worden. In dit artikel geef ik de antwoorden op al je vragen!

 

Het antwoord op je vraag is:

JA. Dat mag en nee dat is niet schadelijk voor je baby zolang je er een verantwoorde manier van eten op nahoud.

Crashdiëten waarbij je slechts 500 tot 1000 kcal per dag binnenkrijgt door middel van shakes vallen niet in de categorie verantwoord en zijn dus af te raden voor vrouwen die borstvoeding geven. Maar eigenlijk voor alle vrouwen omdat dit voor zowel lichaam als geest niets te maken heeft met een gebalanceerd eetpatroon maar een snelle oplossing is om (tijdelijk) gewicht te verliezen.

MAAR WAT DAN WEL? Wanneer je gewicht wilt verliezen terwijl je borstvoeding geeft is het belangrijk om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen in de vorm van koolhydraten, vetten en eiwitten. Om te weten hoeveel kcal je mag eten om verantwoord gewicht te verliezen kun je een foodtracker invullen die een berekening voor je maakt aan de hand van je huidige gewicht, lengte en afval-doel.

Voorbeeld:

Je moet 2440 kcal eten om op gewicht te blijven (dit is zonder borstvoeding want dit berekent een app niet). De app berekent dat je 1440 kcal gaat eten om je doelen te behalen waardoor het verschil 1000 kcal per dag is. Hierbij tel je dan zo’n 500 kcal op voor de borstvoeding en je totaliteit om gewicht te verliezen mét borstvoeding is berekent.

De 500 kcal berekening is geschat omdat het lastig vast te stellen is wat de baby precies drinkt. Gemiddeld is tussen de 300 en 500 kcal per dag.

Deze afbeelding is afkomstig uit de NBFM APP.

 

 

Productie-dip door gewichtsverlies?

Heb je last van een productie-dip (minder borstvoeding)? Dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Een aantal daarvan zijn:

  • De eerste menstruatie nadert of je bent ongesteld
  • Je bent weer begonnen met het gebruik van anticonceptie
  • Door werk of andere omstandigheden ben je minder vaak bij je kindje in de buurt
  • Er zijn geen nachtvoedingen meer
  • Je hebt een griepje of veel stress

Een overvloed aan voeding (meer kcal dan je nodig hebt) is niet nodig om borstvoeding te kunnen geven. Je hoeft dan ook niet bang te zijn dat wanneer je wat minder gaat eten je minder melk zou hebben.

Een gebalanceerd voedingspatroon met producten waar je lichaam écht iets aan heeft, met voldoende vitamines en mineralen en de juiste hoeveelheden koolhydraten ,vetten en eiwitten: dat is toch juist hetgeen waar je lichaam behoefte aan heeft wanneer je borstvoeding geeft.

Wil je meer weten over wat je kan doen tijdens een productiedip? Kijk dan even op www.borstvoeding.com. Hier staan echt de meest fijne tips en verhalen op over alles wat je maar op borstvoedingsgebied kan bedenken. Zelf heb ik hier regelmatig op gekeken om mijn overproductie te reguleren. Het artikel hierover lees je hier: Overproductie: mijn verhaal + tips.

Afvalstoffen in de melk door afvallen?

Er wordt weleens gezegd dat je niet af mag vallen en/ of sporten als je borstvoeding geeft omdat er dan afvalstoffen vrij kunnen komen. Wanneer je verantwoord (zoals hierboven benoemd) afvalt en dus niet een extreem lage kcal inname creëert gaan er geen afvalstoffen bij je moedermelk komen. Tot op heden is uit geen enkel relevant onderzoek gebleken dat je bij een beperkte vermindering van energie-inname risico’s loopt. Dit geldt eveneens voor sporten. Schadelijk melkzuur dat dan vrij zou kunnen komen is alleen relevant voor extreem intensief en in veelvoud sporten.

Door de borstvoeding heb ik nog meer trek, hoe kan ik dan afvallen?

Om gewicht te verliezen moet je minder kcal eten dan dat je deed en/of (veel) meer verbranden. De energie-inname omlaag en de energie-uitgave omhoog. Minder eten terwijl je al veel trek hebt kun je makkelijker maken door een aantal slimme trucs toe te passen:

  1. Verdeel je eetmomenten over de dag. Mag je 1500 kcal eten en verdeel je dit over 3 keer dan is dat vaak lastiger dan dat je zo’n 6 x per dag mag eten.
  2. Als je vaker eet op een dag is het belangrijk om de kcal per eetmoment laag te houden. Zo kun je maaltijden opvullen met groenten zoals rauwkost waardoor je wel veel volume kunt eten maar niet veel extra kcal binnenkrijgt. Hiermee krijg je meteen meer vitamines binnen; WIN WIN!
  3. Drink voldoende water en zorg dat je, waar dat mogelijk is, voldoende rust. Een gebrek aan energie geeft je meer honger. En ja, ik hoor je denken; rusten met kinderen? I know, is lastig. Maar wellicht zijn er soms mogelijkheden die je kunt pakken?

Mocht je willen weten hoe andere moeders dat ervaren check dan even deze Instagrampost: BLOG : Afvallen en borstvoeding . Ik ben erg benieuwd naar de eventuele  vragen die je nog hebt! Stel ze hieronder of onder de Instagramfoto en deel het met andere moeders.

 Liefs,

signature_kimberly