Afvallen tijdens de feestdagen

Afvallen tijdens de feestdagen? Kan dat wel? Iedereen binnen NBFM heeft het er al over: de gevreesde decembermaand vol met verleidingen. Ben je net goed bezig met je nieuwe manier van eten en dan staat deze leuke maar qua afvallen onhandige maand ineens voor de deur. Hoe ga je dat aanpakken? Nou in ieder geval door nu gebruik te maken van de resterende weken die je hebt totdat het zo ver is. Hoe fijn zou het zijn als je dit jaar wél met een goed gevoel de  feestdagen in gaat?

*dit blog bevat geen foto’s van lekkernijen 😉

De verleidingen

vliegen je om de oren. Waar je ook komt, kijkt en gaat, overal liggen pepernoten, chocoladeletters en kerstkransjes. En niet alleen tijdens de feestdagen maar eigenlijk al zeker 2 maanden ervoor. Hoe ga je die verleiding weerstaan?

 

Minimaal een van deze zoete versnaperingen zijn wel je favoriet. In mijn geval zijn dat chocoladepepernoten. Ik heb er echt een zwak voor en kan ze bijna niet weerstaan. Als ik ze in huis heb merk ik dat ik vaak de neiging heb om ze te pakken en denk ik steeds aan die goddelijke zak in de kast. Heel vervelend eigenlijk. Vooral omdat het houden van portiecontrole vrijwel onhaalbaar is bij dit soort producten.  Portiecontrole wil zeggen dat je controle hebt over de hoeveelheid van het product wat je eet. Bij sommige producten is dat makkelijker dan bij anderen. Je zal bijvoorbeeld niet zo snel 10 appels achter elkaar eten terwijl je prima 30 pepernoten op kan eten.

Weet je wat werkt?

Ze niet in huis halen. Dat voorkomt ongeplande en onbewuste eetmoment waardoor afvallen tijdens de feestdagen echt heel erg lastig is. Zelf haal ik ze alleen in huis als ik er ook echt van ga genieten. Niet snel om 16.00 uur omdat je zo’n trek hebt maar het nog geen tijd is om avond te eten een hand (of 3) vol pepernoten naar binnen werken maar echt een bewust moment ervan maken.

Wist je dat?

  • 1 zak pepernoten gemiddeld 1400 kcal bevat
  • 1 chocola kruidnoten gemiddeld 1225 kcal bevat
  • 1 chocoladeletter gemiddeld 900 kcal bevat

 

De belangrijkste tip

Zorg ervoor dat je alle maaltijden en/of snacks die niet bij afvallen passen beperkt tot de echte feestdagen en/of de bewust geplande cheat momenten. Alle overige dagen vanaf nu t/m 02 januari kun je gewoon ‘normaal’ eten zoals je nu al doet of zou willen doen als je gewicht wilt verliezen. Als je alle dagen bij elkaar optelt heb je meer normale dagen dan feestdagen en het is goed dat je die ook letterlijk gebruikt om alsnog gewicht te verliezen tijdens de feestdagen.

Samenvattend

Ideaal gezien haal je de dingen waar je echt niet van af kunt blijven gewoon niet in huis. Maak met jezelf de afspraak wanneer je wel of niet een keer zondigt, maak helder hoeveel je er van gaat eten en geniet dan ook echt van dat moment. Dit geeft je duidelijkheid, structuur en tegelijkertijd de mogelijkheid om vervolgens eenvoudig weer door te gaan met je nieuwe of toekomstige fijne manier van eten met zoveel mogelijk producten met de juiste voedingsstoffen.

En vergeet niet: elk nieuw eetmoment is een nieuwe!

Vele moeders zijn al helemaal enthousiast over onze NBFM f*ckthedecembermaand! Samen met alle moeders in de community werken we hard om juist nu te knallen voordat de daadwerkelijke feestdagen beginnen. Samen ben je sterker dan alleen en dat werk heel motiverend.

PS: wil je deelnemen aan mijn gratis Masterclass: succesvol afvallen voor moeders in 3 stappen. Meld jezelf dan hier aan: Ik ben erbij! en zorg ervoor dat jij dit keer wel kunt afvallen tijdens de feestdagen!

Handtekening Kimberly mutzers